Best Friends

4:53:00 PM



Assalamualaikum dan hi ^^

Baca suatu artikel tentang persahabatan di internet.
Teringat zaman dulu-dulu.
Aku ada banyak kawan baik..
Banyak tu disebabkan semakin meningkat usia, 
kawan-kawan pun dah makin berbeza.
Kadang-kadang ada yang terputus hubungan, 
dapat kawan baik lain pula.
Masa tu, erti kawan baik bagi aku
ialah rakan yang sekepala
dan boleh buat geng serta bermain bersama.
Erti bagi seorang budak sekolah sahaja..
Bila dah menginjak ke alam dewasa,
baru lah aku faham kawan baik
ataupun lebih aku gemari sebagai 
sahabat baik, sahabat dunia akhirat.
Yang membantu aku menjadi lebih matang, 
saling membimbing ke arah kebaikan
dan sahabat yang boleh diharap
apabila ditimpa kesusahan, insyaallah.

Kawan baik pertama aku dahulu,
berbangsa Cina.
Kami berkawan sejak dari tahun satu hingga tahun 3.
Yang menarik tentang rakan aku ni,
dia yang jadi pakar pemakanan aku.
Kalau nampak aku makan keropok atau gula-gula sahaja waktu rehat,
mesti dia berleter punya.haha..
Dia cakap tak baik la..nanti sakit perut la..
Dia mesti akan teman aku pergi beli nasi atau nugget.
hehe..dia pandai..selalu ajar aku math.
Tapi persahabatan kami sampai tahun 3 sahaja.
Dia berjaya lompat ke tahun 5..kan ada PTS lagi masa tu.
Aku tak berjaya jadi masuk tahun 4 sahaja lah.
Makin lama, hubungan makin renggang.

Mulanya aku cemburu la juga, tapi lama-lama aku tak kisah dah.
Dia dah ada yang lain,
aku pun ada yang baru.
Rakan baik aku yang kedua pun Cina juga.
Kami sangat rapat.
Kami berdua pula join satu geng ni juga.
Kiranya kalau dalam kelas,
kami satu geng mesti akan jadi satu kumpulan.
Dalam group tu, aku dengan kawan aku sorang lagi je Melayu.
Yang lain semua chinese.
Memang rapat. 
Pergi mana-mana pun mesti bersama,
especially dengan kawan baik aku tu la.
Hubungan kami tak terputus pun biarpun dah masuk sekolah lain.
Aku dengan rakan melayu aku seorang lagi dapat masuk sekolah berasrama penuh.
Rakan-rakan chinese yang lain sambung di sekolah yang sama..
Biarpun begitu,
kadang-kadang waktu cuti sekolah, selalu juga jumpa.
Rajin juga berbalas surat waktu aku tinggal di hostel.
Yang paling sweet bila kami hangout..( kawan Melayu aku jarang follow)
diorang semua chinese, and aku je Malay serta bertudung.
Time tu, ada orang tengok-tengok juga kami berlima.
Mungkin pelik, tah. hehe..tak pun, sebab aku ni berwajah chinese kot. haha.
aah tak kisah pun, janji happy.
Masa tu, birthday aku..diorang sambut and hadiahkan aku anak patung comel.
Our friendship lasts sampailah habis SPM,
dan masing-masing bawa diri haluan masing.
Ada yang sambung STPM, ada yang pergi overseas.
Jadi jarang dah la berhubungan.

Di sekolah menengah, aku berkawan rapat dengan seorang ni je.
Yang ni la kawan baik aku pertama di sekolah baru.
Dia dormate dengan aku biarpun kelas berbeza.
Tidur sebelah-sebelah sahaja.
Kami share everything.
Masalah, luahan semua.
She's still my good friend till now.
Tapi contact melalui FB and mesej je..
Aku segan nak berjumpa dengan any of my schoolmates.
huu..aku rasa aku masih tak berjaya lagi.
Diorang semua dah hebat-hebat..
Aku jadi segan, padahal kalau korang fikir alah..biasala tu.
Humm..in my situation..it's different. Enough then.

Masuk matriks pula..aku tak ada kawan baik..
cuma kawan nak pergi kelas sama-sama sahaja.
Tak ada yang sebaik dahulu aku rasa..

And lastly,
di universiti..barulah aku jumpa sahabat baik.
Kami berenam.
Asal pertemuan kami ada cerita yang tersendiri.
Tapi kami survive selama empat tahun di uni.
susah senang kami bersama.
Ada kala pernah juga bergaduh.
tapi kami baik semula.
Baik macam tak pernah ada hal sebelum ini.
Biarpun deep down of course ada parut,
tapi bila mengenangkan ada hikmahnya,
kami sentiasa bersama.
Pernah juga jadi konflik antara aku dengan mereka.
Namun akhirnya baik kembali apabila masing-masing mampu berfikir positif.

Rasa macam suatu keluarga dah.
Di samping aku dapat belajar banyak perkara melalui persahabatan ini,
kami masing-masing dapat berkongsi pendapat dan sebagainya.
Saling ingat mengingati.
Biarpun tak perfect, tapi sekurang-kurangnya mencuba ke arah yang lebih baik.
Bila ada yang susah, semuanya sama-sama terasa dan akan cuba membantu.
Biarpun tidak mampu sekali pun,
sokongan yang diberi pun sudah mencukupi.

Syukur
Persahabatan itu masih terjalin.
Aku doakan ukhwah ini tak terputus =)


You Might Also Like

1 comments

  1. dalam ramai2 kawan, terselit sahabat susah senang bersama. alhamdulillah :D

    ReplyDelete

Featured Post

Followers